Klager og konfliktmægling

Der sker mange ting i en boligafdeling; sådan er det også i Tingbjerg. Opstår der problemer, så er det helt almindeligt, at vi henvender os på ejendomskontoret – enten ved at vi møder op personligt, ringer eller sender en mail. Ejendomskontoret er det naturlige sted at klage, hvilket da også er det korrekte.

Som beboere kan vi dog være uheldige, at tingene ikke helt fungerer og nogle gange kan det være nødvendigt, at afd.bestyrelsen får besked og i helt grelle tilfælde, at tingene skal bringes videre til Organisationsbestyrelsen.

Det er afd.bestyrelsen, der i det daglige arbejder med at beboernes ønsker og beslutninger bringes videre til driften, og samarbejder med driften om, at tingene ført ud i livet. Nogle gange, hvis der er grus i maskineriet, kan afd.bestyrelsen anmode Organisationsbestyrelsen om vejledning og hjælp.

Vi (afd.bestyrelsen) kan dog kun tage hånd om sager, vi kender til – og Organisationsbestyrelsen kan kun hjælpe, når de bliver klar over, at vi har brug for hjælp. Derfor er det vigtigt, at beboerne i fsb Tingbjerg inddrager bestyrelsen, når der klages over mere alvorlige emner. Beboerne skal klage skriftligt. Man kan skrive direkte til afd.bestyrelsen eller man kan sætte afd.bestyrelsen på CC på mails til ejendomskontoret.

Afd.bestyrelsens mail: afdelingsbestyrelsen@fsb-tingbjerg.dk

Man kan også skrive til formanden på: formand@fsb-tingbjerg.dk

Bliver der klaget over det samme emne for mange gange, så tager afd.bestyrelsen emnet op med driften. Det samme gælder, hvis der f.eks. bliver klaget over arbejde, der udføres uhensigtsmæssigt i boligen, at afd.mødets beslutninger ikke føres ud i livet eller der ligger affald for længe et sted. Det kan dog handle om mange andre ting.

Udmønter afd.bestyrelsens henstillinger til driften sig ikke i det ønskede resultat, vil afd.bestyrelsen anmode Organisationsbestyrelsen om hjælp.

HUSK, at klager over personer (naboer m.m.) ikke håndteres af bestyrelsen. Klager over naboer o.lign. håndteres i første omgang af konfliktmægleren. Kan der ikke findes en løsning via konfliktmægler, går klagen videre til ejendomskonteret. I sidste instans kan klagen gå videre til administrationen i fsb. Du kan læse om konfliktmægling herunder.

Klager

Download husordenen:

Husorden for afd. 1-43 og 1-50.pdf

Har du problemer med din nabo?

Hvis du har uoverensstemmelser med din nabo eller hvis du synes at naboen ikke udviser god naboskik, så tag en snak med konfliktmægleren, før du klager til dit boligselskab.

Konfliktmæglerne hjælper dig til at tale med dine naboer på en god måde, og små uenigheder og irritationer kan ofte blive løst, når der skabes kontakt og forståelse for hinanden.

Når først man har klaget over sin nabo, kan det være sværere at finde hinanden.

Er du i direkte konflikt med din nabo, så er du selvfølgelig også velkommen til at kontakte os.

Synes det lyder som noget du kunne gøre brug af, så ring og få en uforpligtende samtale med Anne (i driften) eller Karin (sekretær for SABs afdelingsbestyrelse) eller kig ned i ejendomskontorets åbningstid.

Konfliktmægler

Hvis du har en klage, der omhandler ejendomskontoret eller fsb, kan du få hjælp hos Lejernes Retshjælp, som vores afdelingerne er medlemmer af.

Kontaktoplysninger og mere om Lejernes Retshjælp kan du finde her

Lejernes Retshjælp

Hvis du vil klage over en anden beboer (husordensager)

Hvis du vil klage over en anden beboer, anbefaler vi, at du først kontakter konfliktmægleren (oplysninger om konfliktmægler herover), men ønsker du at klage til fsb Jura, kan du klage via et klageskema på fsb’s hjemmeside: fsb.dk

Hvis du logger ind på Min Side (på fsb.dk), kan du sende klagen via hjemmesiden og lejernummer mm udfyldes automatisk for dig.
Gå til Min Side

Hvis du ikke logger ind, kan du finde klageskemaet her

Selv om man helst skal benytte klageskemaet på fsb’s hjemmeside, er fsb forpligtet til at modtage og behandle alle klager, uanset hvilken form klagen har. Så er du ikke digital, og helst vil skrive et brev, så er dette også muligt

Du kan også downloade klageskemaet, udfylde det og aflevere det på ejendomskontoret, som så sender det videre til fsb. Skemaet finder du i bunden af denne side.

Ingen følsomme personoplysninger
Din klage må ikke indeholde følsomme personoplysninger. Gør din klage det, så må vi ikke behandle den. fsb må ikke behandle følsomme personoplysninger ifølge Databeskyttelsesforordningen.

Følsomme personoplysninger er oplysninger om:

  • Race eller etnisk oprindelse

  • Politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning

  • Fagforeningsmæssigt tilhørsforhold

  • Genetiske og biometriske data

  • Helbredsoplysninger

  • En fysisk persons seksuelle forhold og seksuelle orientering

Download klageskema:

Klageskema.pdf