Afdelingsbestyrelsen
Valg og antal af afdelingsbestyrelsesmedlemmer
Afdelingsbestyrelsen er valgt af afdelingernes beboere på afdelingsmødet og består af 11 medlemmer. Lige nu er fordelingen syv fra afd. 1-50 og fire fra afd. 1-43. I fsb’s vedtægter står der, at en afdeling skal være repræsenteret af mindst tre afdelingsbestyrelsesmedlemmer, så begge afdelinger er godt repræsenteret i vores bestyrelse. Antallet af medlemmer gik fra 13 til 11 i 2022, hvor beboerne på afdelingsmødet besluttede, at antallet af medlemmer skulle sættes ned.
Medlemmerne afgår på skift hvert andet år. På ulige år afgår 5 medlemmer og på lige år afgår 6 medlemmer. Alle kan stille op til genvalg og i fsb er der ingen bestemmelser om, i hvor mange valgperioder, man kan sidde i bestyrelsen.
Antallet at suppleanter afhænger af hvor mange, der blev valgt på afdelingsmødet og hvor mange, der er trådt ind i bestyrelsen som ordinært medlem. På afdelingsmødet skal der mindst vælges 2 suppleanter, men der er ingen øvre grænse for antal.
Suppleanterne afgår hvert år, også selv om suppleanten er trådt ind i bestyrelsen. Det afgørende er, at man valgt som suppleant på afdelingsmødet.
Afdelingsbestyrelsens primære opgave er at gennemgå og indstille budgetterne for afdelingerne. Budgetterne er det, der bærer alt andet - lån og udgifter skal betales, der skal være penge til at søsætte alle beboernes forslag og så skal driften køre rundt.
Andre opgaver, bestyrelsen har, er at sørge for at afvikle afdelingsmøder, sørge for ro og orden i afdelingerne, og at have den daglige kontakt med driften (se også Drift- og Miljøudvalg). Afdelingsbestyrelsen har på samarbejdsmøder med ledelsen i fsb og driften aftalt, at det er formandskabet, der har den daglige kontakt til driften. På den måde er der mindre rod i kommunikationen, og informationer m.m. går ad én vej.
Ud over arbejdet med budgetterne er der en anden lige så vigtig opgave, nemlig arbejdet for og med beboerdemokratiet. Afdelingsbestyrelsens fornemmeste opgave er at værne om og fremme beboerdemokratiet og alle de beslutninger, der træffes i afdelingerne. Vi skal arbejde for at beboerne bliver hørt. (Se mere i afsnittet om kommunikation og samarbejde med moderskibet herunder.) I afdelingsbestyrelsen har vi besluttet at altid give beboernes og vores egen mening til kende - tydeligt - så budskaberne når frem til de rette parter. Vi har også besluttet, at vi skal støtte og facilitere beboerforankret klub- og foreningsliv og fælleskaber, både store og små.
Afdelingsbestyrelsens arbejde og de mange ting, vi beslutter, kan man læse mere om i referater fra bestyrelsesmøderne og de årsberetninger, der kommer ud inden afdelingsmøderne.
Referater fra afdelingsbestyrelsesmøder og afdelingsmøder finder du under ”Dagsordener og referater”.
Afdelingsbestyrelsens opgaver
Budget-, drift- og samarbejdsmøder 2022-23
Økonomi-, drift- og samarbejdsmøderne er en møderække, der er afholdt i 2022-23. Her har fsb’s direktør for Drift, Byg og Jura, Annesophie Hansen deltaget sammen med Ditte Aagård fra fsb Økonomi, Anita Heisterberg (vores kontaktperson fra Organisationsbestyrelsen), chefen for Bydelsforeningen Lene Vennits og vores to driftsledere Jack Hjartfeldt og til dels Peter Grønbæk Madsen.
Ikke alle har deltaget på alle møder med afdelingsbestyrelsen. Faste deltagere har været Anita Heisterberg og Annesophie Hansen. Der er ikke referater fra alle møderne, men de referater, der er udfærdiget, finder du nederst på siden.
På økonomi-, drift- og samarbejdsmøderne er vores budgetter (og økonomi generelt) blevet godt og grundigt gennemtygget. Afdelingsbestyrelsen har stillet 1000 spørgsmål, som alle er besvaret, men der er endnu nogle ting, der skal på plads. På møderne er også PPV’en gennemgået med tættekam, og vi er nu enige om, hvor vores penge skal bruges.
PPV står for ”planlagt og periodisk vedligehold”, og det er her (konto 116), vi lægger penge til side til alt det, der skal laves og passes i afdelingerne. Det er også på PPV’en, vi lægger alle de særlige ønsker, vi har - f.eks. et hegn i Stengavl eller spande til varme grillkul til alle gårdene - og det er på PPV’en, der afsættes penge til nye legepladser eller belysning i gårdrummene. Ud fra ønsker i afdelingerne og via PPV’en har vi udarbejdet en aktionsliste. På aktionslisten står udarbejdet alle de ting, der er fokus på og som skal laves hurtigst muligt. Du kan læse mere om aktionsliste og samarbejdet med driften og om de beslutninger, vi træffer under ”Drift- og Miljøudvalg”.
Kommunikation og samarbejde med moderskibet
En anden vigtig opgave, afdelingsbestyrelsen har, er at kommunikere og samarbejde med fsb. Afdelingsbestyrelsen har gennem det sidste år fået et godt og nært samarbejde med både Organisationsbestyrelsen og administrationen, hvilket er en positiv ting. Der er mange ting, vi ikke er enige om, og som bestyrelse har vi været gode til at holde fast i de beslutninger, beboerne har truffet på afdelingsmøderne og noget der i mange år har været tydeligt, er at vi ikke bliver hørt nok. Det er ved at ændre sig - og vi vil ikke bare høres - man skal lytte og tage vores ønsker og krav med i betragtningerne, når der skal ske noget i vores afdelinger.
Derfor klagede afdelingsbestyrelsen i efteråret 2022 til fsb over den manglende høring i sager, der handler om Tingbjerg. Samme klage indsendte bestyrelsen til Beboerkagenævnet, for vi mener, der er afgørelser, man må gøre om. Vi har også, iht. afdelingsmødets beslutninger, indsendt udtalelser om, at vi ønsker at redde rækkehusene på Langhusvej og en udtalelse om byudviklingen, som jo er sket hen over hovederne på os.
Dét, at vi er så tydelig i vores kommunikation med fsb og at vi ikke længere bare ”tager imod”, plus det gode samarbejde, har haft en effekt. Vi inddrages meget mere, bliver informeret langt bedre og vi bliver hørt i sager, der handler om Tingbjerg.
Når det så er sagt, så er alt ikke perfekt. Der er stadig lang vej til, at vi er, hvor vi skal være, men det er en start. Arbejdet forude skal involvere beboerne i langt højere grad; der skal afholdes flere møder, hvor beboerne får mulighed for at stemme om de ting, der skal ske. Men vi er på vej og nu gælder det om at holde fast. I det gode samarbejde og i, hvad VI vil og ønsker.
I efteråret sendte afdelingsbestyrelsen også et brev til fsb, hvor vi bad dem effektuere afdelingsmødets beslutning om, at vi ikke skal være medlemmer af Bydelsforeningen og vi har besvaret tre høringsbreve.
Alle vores breve og skrivelser finder du under “Kommunikation”.
Som beboer kan du altid skrive til afdelingsbestyrelsen. Du kan klage eller du kan komme med forslag og ønsker - og vil du helst tale med vores sekretær eller skal booke forsamlingshuset, kan du altid besøge os i kontorets åbningstid. Vil du helst tale med en fra afdelingsbestyrelsen, så er du velkommen hver tirsdag kl. 16.00 -18.00, hvor der vil være mindst ét bestyrelsesmedlem til stede. Vil du tale fortroligt, har afdelingsbestyrelsen sit eget lokale, hvor ingen forstyrrer og husk: Bestyrelsens medlemmer har tavshedspligt i personsager.
Du kan læse mere under ”Tirsdagsvagten”