Afdelingsbestyrelsens nyhedsbrev

Nyhedsbrev maj 2024

Hej alle i fsb Tingbjerg,

understående er nyhedsbrev for begge afdelinger (afd. 1-43 og 1-50) samlet i ét:

Affald

Det er noget af en langtrukken affære, når vi taler om affald. Vi venter alle sammen på en fælles affaldsløsning, der forhåbentlig gør, at der ikke ligger affald alle vegne.

Aarsleff og de ødelagte græsplæner

I februar måned kom Aarsleff forbi for at tage jordbundsprøver 143 steder i Tingbjerg. Det resulterede i en hel del ødelagte græsplæner, som var våde og bløde. Larvefødder og våde græsplæner var en dårlig kombination.

Til stor glæde for alle er plænerne nu rettet op og der er sået nyt græs.

Kloak

HOFOR har indtaget Tingbjerg. De er her for at lægge separatkloakering ned og etablere kloak til de nye bygninger. Nu har vi én kloak, som tager alt vand – både regnvand og spildevand. I fremtiden vil der løbe to rør under vores fødder, så regnvand og spildevand kan separeres. Arbejdet foretages trinvis og kommer til at medføre en hel del gravearbejde og spærrede veje. Alle almene bygninger skal tilsluttes den nye kloak, så gravearbejdet vil komme helt tæt på over de næste år. Tilslutningen til separatkloakeringen vil medføre en huslejestigning. Hvor meget ved vi ikke endnu.

Konfliktmægling

Som bekendt har vores sekretær været sygemeldt og siden tilbage på nedsat tid, men hun er nu tilbage på fuld tid og konfliktmæglingen er igen oppe at køre. Har du/I udfordringer med jeres nabo, er du velkommen til at kontakte vores sekretær/konfliktmægleren, inden tingene udvikler sig. Måske der kan findes en god løsning.

Du kan læse mere om konfliktmægling samt finde kontaktoplysninger her

Lys i gårdrummene

Noget af det, der afsættes penge til i vores PPV, er lys i gårdrummene (vi sparer sammen). Afd.bestyrelsen og driften er sammen ved at undersøge lampetype/elforsyning. Skal vi have lamper, der drives af solceller eller skal lamperne tilsluttes det fælles el-net?

Vores gårdrum ligger mørke og utrygge hen efter mørkets frembrud; derfor besluttede vi at iværksætte et prøveprojekt i et gårdrum, hvor der opsættes lamper med solceller. På den måde kan vi afprøve belysningen og se på om lamper/solceller er holdbare.

Gårdrummet, hvor lamperne er sat op, er det gård-rum, der ligger mellem Tårnhusstræde, Hækkevold og Bygårdstræde.

Lamper, der er tilsluttet det fælles el-net, er at finde enten i gårdrummet mellem Terrasserne, Bygårdstræde og Gavlhusvej, eller Gårdrummet bag Vingegavl ved tilgængelighedsboligerne i Tingbjerg Ås (se kort).

Tirsdagsåbent

Afd.bestyrelsen holder tirsdagsåbent for alle beboerne i fsb Tingbjerg. Alle, der har brug for en snak, har spørgsmål eller er nysgerrige på bestyrelsesarbejdet eller ting, der sker i vores bydel, er velkomne fordi til en kop kaffe/te eller en sodavand.

Man kan se i ”Beboerdemokratiets kalender”, hvem, der har ”tirsdagsvagten”. Beboerdemokratiets kalender finder du her

Alle beboere i begge afdelinger må meget gerne gå der ned og se på lamper/belysning, for på afdelingsmødet til september, vil beboerne blive spurgt om, hvilken type vi foretrækker og kan godkende.

Årsagen til at prøveprojektet er at finde i afd. 43, er fordi der ryddes og bygges i afd. 50 længe endnu.

Ekstraordinære afdelingsmøder og den boligsociale helhedsplan

Årets planlagte ekstraordinære afdelingsmøder er aflyst. Der var emner, afd.bestyrelsen ville sætte på dagsordenen, men alle mener, det kan tages på det ordinære afdelingsmøde i september. Planen var at brede tingene lidt ud, så vi ikke får for lange møder, men med den megen uro på møderne, har vi valgt at tage det hele på ét møde.

Afd.bestyrelsen besluttede sidste år, at vi ikke vil indstille den boligsociale helhedsplan. Det var der flere grunde til, bl.a. mener vi at, pengene bør bruges på andre ting. Dette meddelte vi Organisationsbestyrelsen, som efterfølgende har besluttet, at de indkalder til et ekstraordinært afdelingsmøde. Beboerne skal derfor beslutte, hvorvidt vi skal fortsætte med den boligsociale helhedsplan. Org.bestyrelsen indkalder til ekstraordinært afd.møde med afholdelse i juni.

Høring om udmeldelse af Bydelsforeningen

D. 12. april d.å. indsendte afdelingsbestyrelsen vores høringssvar vedr. udmeldelse af Bydelsforeningen til Organisationsbestyrelsen i fsb og d. 17. april d.å. var vi i høring for Organisationsbestyrelsen om samme emne.

Afd.bestyrelsens ønske er – og har hele tiden været – at fsb Tingbjerg skal ud af Bydelsforeningen og har forholdt sig loyalt til afdelingsmødets beslutning om udmeldelse. Desværre kan det ikke helt lykkes, som vi gerne vil have det, bl.a. fordi Københavns Kommune har stillet krav om en Tingbjerg-dækkende grundejerforening. Der er dog ingen krav om at Bydelsforeningen skal indrettes som den ser ud i dag, ej heller at vores drift skal ligge under Bydelsforeningen.

I afd.bestyrelsen er vi helt enige om, at kan vi ikke komme ud af Bydelsforeningen, så ser vi gerne, at foreningen gøres så smal som muligt og at vores drift kommer hjem under fsb’s vinger – præcis som alle andre fsb-afdelinger.

I Organisationsbestyrelsen har man nedsat et udvalg (bestående af dir. Annesophie Hansen, formanden for Organisationsbestyrelsen Mads Malik Knudsen og vores kontaktperson Anita Heisterberg), som skal se på både Bydelsforeningen og driften.

Det bliver spændende at se, hvad fremtiden bringer. Vores fulde høringssvar er at finde på vores hjemmeside under ”Kommunikation”

Bydelsforeningens bestyrelse

Mens arbejdet med at afklare udmeldelse af Bydelsforeningen stod på, er der blevet arbejdet på, om man kunne gøre Bydelsforeningen til et sted, hvor vi gerne vil være med. Noget af det, der skulle ses på, har været demokratisering af foreningen, så beboerne/beboerdemokratiet blev bedre repræsenteret, men der er ikke sket meget og resultatet er blot minimale ændringer af Bydelsforeningens vedtægter. Noget, der dog er sket, er en udvidelse af Bydelsforeningens bestyrelse, så den er gået fra 7 til 11 medlemmer. Fremover er medlemmerne fordelt således:

• Fsb – 4 medlemmer

• SAB – 4 medlemmer

• NREP – 3 medlemmer

Fra afd.bestyrelsen i fsb Tingbjerg sidder den til enhver tid siddende formand og næstformand. Derud over er vi repræsenterede ved vores kontaktperson i Organisationsbestyrelse og p.t. formanden for Organisationsbestyrelsen.

Forsamlingshuset

Vores forsamlingshus er næsten helt færdigt mht. istandsættelse og nyindretning. Vi mangler lige at få pejsen på plads, men derud over er alt, som det skal være indtil helhedsplanen i afd. 1-50 løber af stablen.

Afd.bestyrelsen har fået rigtig god respons på den nye ”lounge”, der erstatter den tidligere indretning af kaffestuen.

Vi oplever desværre, at alt for mange behandler vores lille hus og inventar alt for dårligt. Selv om man ikke må (og det ødelægger væggene), er der stadig nogle, der opsætter pynt på væggene med nåle, tape osv. Det er rigtigt ærgerligt, særligt nu hvor vi har brugt penge på at få etableret magnetsystem til ophængning. Gardiner og møbler får også nogle gevaldige knubs – og så er folk elendige til at vaske op og sætte ordentligt på plads.

Vi skal alle huske på, at der kommer ikke nogen og vasker op. Efterlader man tingene snavsede (og ofte ulækre), så er det den næste, der lejer huset, der står med beskidt service.

Det ville være helt fantastisk, hvis alle tænker på, at det er vores fælles hus – og at tage hensyn til, at andre skal bruge huset.

Cykelkælder – pilotprojekt i afd. 1-50

Pilotprojektet med etablering af cykelkældre ved byggefelterne G1, G2 og G3 er godt i gang. I Vestgavl er etableringen næsten færdig i den ene ende. Desværre har det vist sig besværligt at få arbejdet afsluttet i enden ud mod Gavlhusvej, da afspærringerne hele tiden bliver brudt og gulvet betrædes. Vi vil gerne minde om, at gulvene males med epoxy, som ikke kan komme af fodtøjet – og kældrene kan ikke åbnes op, før arbejdet er fuldført.

Der går ikke længe, så begynder etableringen af cykelkælder (Vestgavl) i Tingbjerg Ås-enden, hvorefter arbejdet fortsætter i Solgavl og Fuglegavl.

Hjemmeside og facebookgruppe

Fsb-tingbjerg.dk er, som de fleste nok ved, hjemmeside for os, der bor i fsb. På siden kan du finde alt det, du skal bruge som beboer. Der er beboerinformationer fra driften/ejendomskontoret, vejledninger i beboerdemokratiet og nyheder fra de forskellige parter herude. Det er også her, man finder reglementer, husorden, vedtægter og meget andet.

Hvis der mangler noget på siden; hvis man f.eks. gerne vil have en underside med et særligt tema, så kan man kontakte afd.bestyrelsen – så laver vi en side. Det kan også være, man mangler enkelte informationer eller et dokument. Skriv til os eller kig forbi afd.bestyrelsen kontor om tirsdagen, så vi sammen kan forbedre hjemmesiden. Siden tilhører ikke afd.bestyrelsen, men os alle sammen, så har man idéer til siden, skal de selvfølgelig med.

Afd.bestyrelsen har også oprettet en facebookgruppe for beboerne i fsb. Da gruppen kun er for beboere i fsb, er det vigtigt, at man besvarer spørgsmålet om, hvor man bor, når man søger medlemskab af gruppen.

Gruppen er oprettet, så beboerne i fsb kan kommunikere med hinanden og med afdelingsbestyrelsen uden reklamer og udenforstående. Nogle gange er det bedre, at vi kan kommunikere internt om emner, der er relevante, når man bor i fsb.

Byggerier i Tingbjerg nord

Man begynder at kunne se enden på arbejdet i Vestgavl, Solgavl og Fuglegavl. Der har været afholdt rejsegilde, hvor både almene og private beboere deltog, og alle var indenfor i de nye rækkehuse. Der har også været afholdt rejsegilde for byggeriet i Tingbjerg Ås, som er rigtigt godt på vej til at være en hel bygning. Der er lang vej endnu, men man kan nu få en rigtig god fornemmelse af størrelse og form.

Når byggeriet med rækkehusene er overstået, skal der afholdes gårdrumsmøder, hvor beboere (både nye og gamle) skal beslutte, hvad de vil have i gårdrummene. Både fsb og NREP har afsat penge til at etablere nye gårdrum og nye legepladser.

Ny næstformand

I april valgte vores daværende næstformand at træde af, da han grundet arbejde ikke syntes, han kunne afse tiden, så på afd.bestyrelsesmødet i april valgte vi ny næstformand. Det blev et spændende kampvalg, der blev afgjort ved lodtrækning og således blev Tommy Højegaard næstformand. Den afgående næstformand fortsætter i afd.bestyrelsen som menigt medlem.

Markvandring, bygningsgennemgang, PPV’er og aktionslister

Årets markvandring er vel overstået i afdelingen og afd.bestyrelsen arbejder nu sammen med driften om at tilrette listen, så vi ikke overskrider budgetterne. Det er afklaret, under bygningsgennemgangen, at der er et efterslæb på brandsikkerheden og det skal der gøres noget ved. Der bliver derfor ikke penge til alt dét, afd.bestyrelsen gerne vil have lavet i år.

Noter fra markvandringen og dette års aktionsliste kan man finde på vores hjemmeside under ”Udvalg” -> ”Drift- og Miljøudvalg”. Aktionslisten bliver opdateret i løbet af uge 22.

Den længe ventede helhedsplan

Efter en periode uden projektledelse er der nu ansat en ny projektleder, som starter efter sommerferien.

Bortset fra nogle undersøgelser vedrørende eventuelle solceller har arbejdet i HHP følgegruppen ligget stille, men vi er klar til at tage fat igen efter sommerferien.

Indkøbsvogne

Vi har bemærket, at der er nogle beboere, der tager indkøbsvognen med hjem fra butikkerne. Ud over at det sender et dårligt signat til øvrige beboere og omverdenen iøvrigt, så er det tyveri og dermed kriminelt - det er ikke det indtryk vi ønsker at Tingbjerg udstråler.

Nyhedsbrev februar 2023

Hej alle i fsb Tingbjerg,

der er spændende ting forude - ikke mindst dette, vores første nyhedsbrev:

Hæfte fra afdelingsbestyrelsen til beboerne:

Vedlagte hæfte er fra os til jer. Det handler mest om beboerdemokratiet i fsb Tingbjerg, men indeholder også informationer, man har brug for som beboer - og så kan man finde lidt om vores helt egen, nye hjemmeside.

Hæftet - og nyhedsbrevet her - er første skridt i arbejdet med at gøre beboerdemokratiet mere synligt, åbent og tilgængeligt for alle i fsb Tingbjerg. Hæftet kommer også til at være en del at pakken til nye beboere. 

Beboercafé:

Som I kan læse på vedlagte invitation, holder vi beboercafé d. 28. februar. Det er skridt i arbejdet med synlighed og åbenhed og vi glæder os meget til det første arrangement, hvor ordet er frit og alle kan tale om lige nøjagtig dét, man har brug for at tale om - og det bliver super hyggeligt med varmt og koldt at drikke... og selvfølgelig et stykke kage.

Det vil være den første beboercafé i forhåbentlig en lang række beboercaféer og andre arrangementer. Denne gang har vi inviteret Nini Kristensen fra Lejernes Retshjælp. Hun har været i vores bydel et par gange, men det bliver første gang, alle får mulighed for at hilse på hende og hun glæder sig meget.

Facebook:

Der går ikke længe, så kommer en facebookgruppe, som kun skal være for beboere i fsb Tingbjerg. Der er godt nok flere grupper for Tingbjerg-beboere, men denne gruppe vil afdelingsbestyrelsen stå bag og det er meningen, at den skal være relevant for vores beboere og selv om alle selvfølgelig kan slå alt muligt op, debattere og stille spørgsmål, så er tanken, at der skal være en mere direkte forbindelse med afdelingsbestyrelse og beboere. Vi vil bruge gruppen til at slå nyheder op, komme med aktuelt materiale, tale om både byudvikling og helhedsplan - og så kan alle til hver en tid stille direkte spørgsmål til os eller søge informationer.

Vi håber selvfølgelig, at alle gerne vil være med, men for at vi - så godt som det overhovedet er muligt - kan holde os til, at det er fsb’s beboere, der deltager i gruppen, skal vi selvfølgelig kunne sortere dem fra, der ikke hører til. Derfor vil der være et par spørgsmål, når man gerne vil ind i gruppen og dem skal man svare på.

I gruppen vil der ikke være reklamer eller lokalt forretningsliv - det vil udelukkende handle om alt det, der er relevant for beboerne i fsb Tingbjerg.

 

Hjemmeside:

Den fælles hjemmeside under Bydelsforeningen (tingbjerg-bydel.dk) kunne ikke dække alt det, vi ønskede og vi har de sidste 6-7 måneder arbejdet på vores egen fsb-Tingbjerg-side - og det bliver godt, kan vi godt afsløre!

Hjemmesiden går i luften i starten af marts og her vil I kunne finde alt muligt - både det praktiske, man har brug for som beboer og alt muligt om beboerdemokratiet. På siden vil I selvfølgelig også kunne finde dokumenter og referater, præcis som I plejer.... og mere til. Meget mere.

Adressen på hjemmesiden bliver: www.fsb-tingbjerg.dk

Man kan også tilgå hjemmesiden via bydelens fælles hjemmeside. Her klikker man bare på fsb-feltet under ”Boligafdelinger”.

 

Tørrerum i kælderen:

Vi har i afdelingsbestyrelsen fået en del henvendelser om tyverier i tørrerummene. Tyverierne er sket i den periode, hvor man ikke længere kunne sætte hængelås på dørene og alle havde adgang med deres brik.

Vi skulle finde ud af en anden måde at benytte rummene - og det indebar, at man skulle vænne sig til, at bruge rummene på en anderledes, fælles måde. Det gik ikke så godt og efter de mange henvendelser om tyverier, besluttede afdelingsbestyrelsen, at beslagene til hængelåse skulle tilbage på dørene.

Beslagene er nu sat på igen og alle kan igen sætte hængelås på.

Reglerne for tørrerummene er således:

  • Tørrerum kan beboerne råde over i forbindelse med brugen af vaskerierne, men dog maximalt 48 timer regnet fra vasketurens begyndelse.

  • Tøj, der hænger længere end 48 timer, vil blive fjernet af ejendomskontoret.

  • Tørrerummet skal rengøres efter brug.

Når man benytter tørrerummet med hængelås, skal man bruge sin egen hængelås.

På hængelåsen skal være synligt lejemålsnr., som er det samme nummer, som du har på dit kælderrum.

Lejemålsnr. kan du også få ved henvendelse til ejendomskontoret.

 

Nye ansigter i Bydelsforeningen/driften:

I driften stoppede Peter Grønbæk i november og dermed er Jack Hjartfeldt eneste driftsleder. Til gengæld startede Kim Eltong som vikar og det er ham, vi nu kan møde ude i på arealerne, når han ikke er på kontoret.

Organiseringen i driften bliver i fremtiden lidt anderledes og p.t. ansættes der ny driftschef.

 Inde fra KAB er chefkonsulent Andreas Røpke startet i Bydelsforeningen/driften. Han skal hjælpe med at få rettet tingene op i driften ved bl.a. finde løsninger på vores affaldsproblemer og så bliver han bindeleddet til afdelingsbestyrelserne i fsb og SAB. I afdelingsbestyrelsen glæder vi os meget til samarbejdet med Andreas.

 

Nye rækkehuse i afd. 1-50:

I haverumme mellem Vestgavl/Solgavl, Solgavl/Fuglegavl og Fuglegavl/Trappegavl er NREP så småt gået i gang med byggeri af nye rækkehuse. Lige nu er man ved at byggemodne i haverummet mellem Vestgavl og Solgavl (gøre klar til byggeri), og man kan allerede nu følge med i, at NREP er i gang med at rydde haverummet. Beboerne har fået informationer i postkasserne og har desuden været inviteret til informationsmøde - men har man misset begge dele, så kan man finde informationer om byggemodning og byggeri på Bydelsforeningens hjemmeside - ww.tingbjerg-bydel.dk.

 

Helhedsplanen i afd. 1-50 (renoveringen):

Som de fleste ved, skal afd. 1-50 renoveres. Helhedsplanen (renoveringen) har været længe undervejs, men arbejdet er nu kommet så langt, at I indenfor en overskuelig fremtid skal stemme om planen. Inden da inviteres hele afdelingen til informationsmøde og workshop i kulturhuset og der går ikke længe, så får I alle en invitation i jeres postkasser - så hold øje. Der er meget at tale om! Vi kan afsløre, at informationsmøde og workshop afholdes d. 30. marts kl. 18.30 - så sæt et stort, fedt kryds i kalenderen!

 

De små barnevognsrum i afd. 1-43:

I afdelingen står der mange barnevogne, klapvogne, cykler og meget andet i opgangene. Det er et problem, for der må slet ikke stå noget. Det er dog ikke altid lige nemt at stå med barn og bagage på armen, hvis man skal helt ned i den anden ende af bygningen for at komme til de store fælles cykel- og barnevognsrum - og hvem har lyst til at stille barnevognen ud på gaden? Afd.bestyrelsen har derfor tidligere besluttet, at vi ønsker, at de små barnevognrum i afd. 43 skal benyttes til formålet og driften gik i gang med at få tømt alle rum. Alle rum er nu klar til udlån.

Afdelingsbestyrelsen har desuden besluttet, at rummene udlånes gratis og at de kan udlånes til de beboere, der enten har klap- eller barnevogne eller har brug for plads til hjælpemidler.

De små barnevognsrum finder man umiddelbart indenfor opgangsdørene i kælderen. Hvis man ønsker at låne et rum, kan man - indtil vores egen hjemmeside er på plads - henvende sig på ejendomskontoret, hvor man skal udfylde et ansøgningsskema, og man vil så få regler for brug udleveret.Man kan låne ét rum pr. bolig for tre år ad gangen. Hør mere på ejendomskontoret - og læs på hjemmesiden, når den er gået i luften.

 Mange hilsner
Afdelingsbestyrelsen